Az eredetileg jóváírt 700 ezer forint után még 1,8 millió forint kártérítést is kapott a banktól az az olvasónk, aki nem hagyta magát, és közel másfél éven át küzdött a rossz devizahiteles elszámolás miatt. A történet érdekessége, hogy mindezt egyedül érte el, a Pénzügyi Békéltető Testület is elhajtotta.
Bohózatba illő az a levelezés, amit olvasónk folytatott a CIB Bankkal a devizahiteles elszámolással kapcsolatban. A bank ugyanis vagy nem válaszolt, vagy nem tartotta be a jogszabályban előírt határidőket, vagy éppen többször is módosította az eredeti elszámolást, beismerve, hogy hibázott, majd beismerte, hogy ismét hibázott. Kitartásának köszönhetően végül az ügyfél az eredeti 700 ezer forint után még több mint 1,8 millió forintot is kapott a pénzintézettől. Igaz, közben eltelt csaknem másfél év.
Változott a bankja
Olvasónk még 2006 tavaszán vett fel az Inter-Európa Banktól 15 millió forint svájci frank alapú ingatlanhitelt húszéves futamidőre. Az induló éves kamat akkor 2,69 százalék, a THM 4,39 százalék volt. A kölcsön érdekessége, hogy ebben a konstrukcióban a bank irányadó kamathoz, nevezetesen a CHF LIBOR-hoz kötötte a kamatot, vagyis teljesítette azt a feltételt, amit a Kúria a legtöbb devizahitel esetében kifogásolt. A devizahitelek többségénél ugyanis szabadon és egyoldalúan változtathatták a bankok a kamatot, és ezt (is) kellett az elszámoltatásban visszafizetniük. A kölcsön kamatperiódusa 6 hónap volt. A kezdeti kamatot az Inter-Európa Bank 2007. január 1-jétől a 6 havi CHF LIBOR emelkedése miatt 3,69 százalékra emelte. Időközben az Inter-Európa Bank beolvadt a CIB Bankba, miután az utóbbi olasz anyacége lett az előbbi tulajdonosa is. A CIB pedig fogta magát, 2008. január 1-jétől 4,99 százalékra emelte a kamatot, és megszüntette annak a CHF LIBOR-hoz kötését.
A tavaly tavaszi nagy devizahiteles elszámoltatás során olvasónk 700 ezer forintot kapott vissza a banktól, ami a tartozását csökkentette. Több ponton nem értett egyet a bank számításával, és kérte, hogy az eredeti kamatszámítási metódus alapján számoljanak vele el. Hiába reklamált azonban még májusban, a CIB Bank július 31-ig sem válaszolt, telefonos érdeklődésre pedig csak türelemre intették. Augusztusban azonban külföldre utazott az ügyfél, és amikor szeptemberben ismét érdeklődött, csak azt a választ kapta a banktól, hogy a válaszlevelet kiküldték. (Noha nem kapta meg.) De nem ajánlva, így nyoma sehol nem volt. Miután a bank ismét elküldte egyébként semmitmondó válaszát, olvasónk a Pénzügyi Békéltető Testülethez fordult. Ott viszont azzal küldték el, hogy kicsúszott a határidőből. Amiből nem tudott nem kicsúszni, hiszen egyrészt nem kapott időben választ, másrészt a választ nem is kapta meg. A később újraküldött levélen pedig az eredeti dátum szerepelt. Ez viszont nem érdekelte a PBT-t, így az ügyfél érdemi segítség nélkül pattant le.
A kitartás segített
Aki még ekkor sem adta fel. Folytatta a levelezését a CIB Bankkal. 2016. januárjában már azt írta, hogy ha nem kap érdemi választ, bírósághoz fordul. A bank jól kitolta a válaszadási határidőt, viszont két hónap múlva elismerte, hogy hibás volt az elszámolás, és újabb türelmet kért, míg elkészítik az újat. Olvasónk 2016. tavaszára már kezdte elveszíteni a türelmét, így minden további levelében felhívta a bank figyelmét arra, hogy az ő óradíja 30 ezer forint, amit kiszámláz a banknak minden további óra után, amit ezzel az ügyintézéssel kell töltenie. Közben 25 ezer forint érkezett márciusban a számlájára, amit akkor nem értett. 2016. áprilisában aztán megjött az újabb elszámoló levél, amelyben az állt, hogy szerintük jól számoltak, ezért méltányosságból írtak jóvá 25 ezer forintot a számláján.
Valójában az ügyfél a banktól semmiféle érdemi választ nem kapott arra nézve, hogy miért változtatták meg egyoldalúan a kamatszámítást. A pénzintézet csak azt hajtogatta, hogy a nyilvántartásukkal megegyezik a kamat. Egy évvel a banki elszámolás után, 2016. májusában az ügyfél újabb, immár sokadik reklamáló levelet küldött, amire ismét csak hosszú idő után érkezett válasz. A bank végül augusztusban új elszámolást készített. A szeptemberben kiküldött levelükből pedig az derül ki, hogy felülvizsgálták az eredeti elszámolásukat, sőt felülvizsgálták a méltányossági eljárásukat is, és kiderült, hogy valami technikai hiba történt. Ezért szeptemberben 1,8 millió forintot jóváírtak a számláján.
A devizahiteles elszámolásban a Pénzügyi Békéltető Testületnél panaszt benyújtó mintegy 16,5 ezer ügyfél mindösssze 3 százalékának sikerült valamilyen eredménnyel vitatni az elszámolást, közülük azonban alig néhányuknak sikerült az elszámolást megváltoztatni. A reklamálók 14 százaléka bírósághoz fordult. A PBT egyébként az idén több olyan döntést is hozott, amiből kiderült: bizonyos esetekben előnytelen az adósoknak a tulajdonképpen kötelezően alkalmazandó jegybanki képlet.
FORRÁS: http://www.azenpenzem.hu/cikkek/nem-hagyta-magat-kozel-ketmilliot-kapott-a-banktol/3633/
Hagyj üzenetet